1.000% Flere besøgende fra en artikel

Traffic spike

Et sus i maven.

Det var hvad jeg følte da jeg på en enkelt solskinsdag i Marts oplevede en stigning i trafikken på 1000%.

Vi havde fået en del henvendelser, og senere salg på baggrund af trafikken. Det lunede for en kort periode, men som trafikken stilnede af vare jeg efterladt med et spørgsmål.

Hvor kom trafikken fra og hvordan kan jeg få den igen?

Vi havde fået en del henvendelser og salg på netop den dag. Det var så småt ved at blive lavsæson, og derfor overraskede salget og trafikken mig. Kanalen måtte være ret effektiv, og som virksomhed er det utroligt vigtigt at vide hvad der virker så man kan gøre det igen.

Min første indskydelse var at kigge på trafikkilder i Google analytics for at se om der var en bestemt hjemmeside der havde sendt en masse trafik til os. Der var ikke noget der skilte sig ud, derfor var det ikke henvist trafik.

Mit næste skridt var at kigge på søgeord, måske var der et bestemt ord der pludselig blev søgt voldsomt på?. Med 95% not provided (søgeordsdata der er ekskluderet) kunne jeg ikke drage nogen konklusion. Der var enkelte søgeord der skilte sig ud, men de fortalte ikke hvorfor der blev søgt på de pågældende ord.

Min konklusion blev hurtigt at trafikken måtte komme fra TV, radio eller trykte medier. Men hvordan kunne jeg finde ud af hvilket medie trafikken kom fra?

Jeg besluttede mig for at finde ud af hvilken landingsside der havde modtaget de mange besøgende. Det viste sig at være en artikel omhandlende pejsene fra Go’ Morgen Danmark. En artikel jeg havde skrevet da flere kunder havde spurgt ind til netop de modeller der igennem tiderne var brugt i det populære tv program.

 

Det var denne artikel der havde fået besøgende

Det var denne artikel der havde fået besøgende

 

Jeg var forbløffet. Hvordan kunne en enkelt artikel pludselig få så meget trafik?.

Der har længe hængt en biopejs i Go’ Morgen Danmark, derfor havde jeg meget naturligt min mistanke til at programmet var kilden til trafikken. Måske havde de haft ekstra fokus på pejsen?.

Jeg kunne være stoppet her og antaget at det var kilden, men jeg besluttede mig for at komme til bunds for at være sikker. Derfor sorterede jeg trafikken efter tid i Google Analytics.

 

De besøgende kom mellem kl 20-21.00

De besøgende kom mellem kl 20-21.00

 

Jeg blev overrasket da jeg så at størstedelen af trafikken var kommet mellem kl. 20-21.00. Det kunne altså ikke være på baggrund af Go’ Morgen Danmark som jeg ellers først havde antaget. Det udelukkede samtidig muligheden for at det var trykte medier der havde omtalt vores produkter (presseomtale i trykte medier giver som regel en effekt spredt over det meste af dagen).

Mit næste skridt var at undersøge tv-oversigterne for at se hvilke programmer der kunne have nævnt vores produkter. Der var et par kandidater, og jeg startede med at se ”I hus til halsen” fra DR1 igennem. En halv time inde var der en biopejs, og jeg havde nu et svar på hvor trafikken (og kunderne) kom fra.

 

Den bedste kandidat var "I hus til halsen"

Den bedste kandidat var “I hus til halsen”

 

Knowing vs. Guessing

Jeg følte mig lidt som en detektiv der havde løst et mysterie.

Men hvad har jeg egentlig fået ud af det?.

  • Valideret vigtigheden af vores indhold
  • Ide til nyt indhold
  • Input til effektiv PR
  • Jeg ved præcis hvor kunderne kom fra, og hvorfor

Først og fremmest fik jeg understreget hvor vigtig en del indholdsproduktion er af vores virksomhed. Havde jeg ikke skrevet artiklen, havde vi ikke fået de besøgende og dermed kunderne. Jeg kan ikke vide hvilken artikel der skaber kunder næste gang, derfor kan jeg kun fortsætte med at lave indhold som hidtil.

Jeg fik samtidig konkluderet at der blev søgt på “lofthængt biopejs”, da det var præcis de ord der blev brugt til at beskrive pejsen i TV programmet. Derfor noterede jeg mig at der skulle udvikles noget indhold omkring det søgeord.

Samtidig har jeg forstået hvor vigtig omtalen af produktet er i et TV program. Vi har lånt pejse ud til flere tv programmer uden at de er nævnt direkte i programmet. Derfor vil jeg næste gang kræve gøre en indsats for at pejsen aktivt bliver nævnt eller brugt i programmet.

Men vigtigst af alt, så ved jeg at kunderne kom fra “I hus til halsen”, frem for mit kvalificerede gæt på tv programmet “Go’ Morgen Danmark”. Jeg ved altså mere om hvilket felt programmet skal operere indenfor (hus/have), og at pejsen aktivt skal nævnes. Det betyder at jeg kan lave en målrettet indsats mod de rigtige programmer.

Min sluttanke: Hvis jeg ved hvor kunderne kommer fra forstår jeg dem bedre, og derved kan jeg effektivt identificere nye markedsføringskanaler.

Hvad siger du?: Har du prøvet at grave helt til bunds i traffic spikes, og hvad fandt du? Har du en ekstra grund til at man bør forstå sin trafik, eller mener du det er spild af tid? Jeg håber du deler din mening i en kommentar.

Kunne du lide hvad du læste? Så del det :)

Få de seneste nyheder


* = Obligatorisk felt

Comments

  1. says

    Sådan Sherlock :)
    Netop kilden til trafik kan være en stor frustration for webmastere. Specielt når de ikke kan se hvor den kommer fra.

    Har selv ofte oplevet eksempelvis massiv Facebook trafik til mine sites, og det irretere mig når jeg ikke kan finde kilden til trafikken. (udover at det er fra Facebook selvfølgelig)

    • says

      Hej Lars,

      Velkommen til min blog og af hjertet tak for kommentaren, dem får man færre og færre af disse dage :)

      Jeg er helt enig, det er så ærgerligt når man ikke ved hvor i Facebook universet trafikken kommer fra. Det er trods alt en vigtig del af at forstå hvorfor en side fik trafik, ellers laver man en forkert konklusion ligesom jeg kunne have gjort.

      Vh Mikkel

  2. says

    Giftigt! Vi oplevede noget lignende i sidste uge hvor “Den Rene Vare” på Tv2 handlede om senge, vi vidste det så på forhånd pga. en kunde havde nævnt det tidligere på dagen, men ellers havde vi ikke opdaget det og kunne ikke have været online på chatten klar til at tage imod trafikken, er ikke i tvivl om vi havde gået glip af nogle salg på den konto.

    Det er det modsatte af din vinkel da du jo ikke kunne vide det på forhånd, men når det er muligt at være proaktiv kan man virkelig vinde meget i forhold til konkurrenterne :-)

    • says

      Hej Martin,

      Velkommen og tak for kommentaren.

      Det var faktisk en ret sjov tilføjelse det giver rigtig god mening. Jeg har ikke selv tænkt over at være proaktiv når man ved der kommer presseomtale. Jeg kunne bestemt ikke vide det denne gang, men når vi selv er involveret i tv programmer eller lignende kan vi planlægge efter det.

      Tak for et godt input :)

      Vh. Mikkel

  3. says

    Hej Mikkel

    Jeg har også oplevet det samme og din artikel beskriver fantastisk godt at content marketing kan betale sig og det er en langtidsinvestering.

    • says

      Velkommen Rene :)

      Content Marketing er bestemt en langtidsinvestering, og det er artiklen her et godt eksempel på. Det er også ret sjovt at en så ‘ubetydelig’ artikel pludselig blev så vigtig.

      Vh Mikkel

  4. says

    Hej Mikkel.

    Det var en spændende historie og gennemgang. Jeg vil da med det samme kaste mig over et par events på min Analytics-konto, som har undret mig.

    Jeg er først nu stødt på din blog gennem webshops indlægget på zzm.dk – du har mange gode artikler – jeg læser videre :-))

    Dbh, Christoffer Steenbeck

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *