3 Content Marketing Værktøjer – Den Store Guide

I kølvandet på en masse opdateringer fra Google har jeg fået en mindre åbenbaring. Alt mit arbejde med SEO er gået fint og jeg har fået nogle fantastiske resultater – jeg er dog begyndt at indse en ting. Det er som at tisse i bukserne. Ja – SEO virker i starten, men på lang sigt tror jeg at meget mere spiller ind hvis jeg vil opnå nogle gode resultater.

Det startede med at jeg for et par måneder siden faldt over content marketing. Jeg så en fed video med Mark Sheridan der blev interviewet af Michael Aagaard fra landingpages.nu, og mit hovede eksploderede bagefter.

Essensen af content marketing er; lav godt indhold, bliv synlig i google og få en masse god trafik. Det har fungeret rigtig godt. Jeg har fået meget trafik, flere kunder og resultatet taler for sig selv. 25% mere trafik, markant flere sidevisninger, flere links og flere kunder. Det betyder i praksis at jeg pludselig har en kanal der automatisk laver linkbuilding for mig, skaffer kunder og meget andet. Hvad har det kostet mig? tid. Og tid har jeg masser af.

Derfra har mit syn nu udviklet sig en del. Efter at have indset at godt indhold forøger sandsynligheden for flere kunder, ser jeg nu på andet end bare content marketing nichen. Jeg er begyndt at tænke inbound marketing – og måske du også skulle.

Og hvad er det så lige forskellen er?

Inbound marketing er et antonym til outbound marketing der handler om at købe/tigge/bede om kunders interesse via betalt markedsføring. Inbound marketing handler om at fortjene interesse fremfor at købe den.

Ifht. forskellen mellem content og inbound marketing, så ser jeg content marketing som en integreret del af inbound marketing. Inbound marketing indbefatter tre dele;

  1. Content marketing (blogs, videoer etc)
  2. SEO (linkbuilding, onpage optimering, keywordanalyse etc)
  3. Social media.

Derfor er begrebet væsentligt bredere.

Du arbejder formegentlig allerede med mange af disciplinerne, nu har de bare fået et fælles begreb. Jeg syntes dog at det vigtige takeaway er ideen om at fortjene interesse.

Hvordan kan man så fortjene interesse? Det giver jeg dig nu et bud på med tre gode content marketing værktøjer.

 

1. Video Video – VIDEO (den kører nat og dag)

Video er blevet en fantastisk nem og omkostningseffektiv måde for mange og markedsføre sig på. Det fantastiske ved video er at du har to muligheder; investere en masse penge og lave nogle super professionelle videoer – eller – lave nogle “home made” videoer hvor seerne bliver betaget af det personlige. Det betyder at alle kan være med, og det er billigt at komme igang.

Jeg spurgte både Dalsgaard og Ib Potter på twitter hvad de mente var vigtigst hvis man ville i krig med videomarkedsføring;

“Brug det du har og kom igang, ellers kommer du ikke videre”Dalsgaard

“At den [videoen] er short, sweet and to The point. Den skal slå tvivl hos seeren, have en god overskrift – og seedes helt vildt” - Ib Potter

Og jeg er enig, men der er selvfølgelig meget mere end det. Personligt har jeg endnu ikke de store erfaringer, men de træk jeg ser for succesfulde videoer er; autenticitet, overraskelse og troværdighed.

Min kollega og jeg har selv leget med det – og vi kan gøre det meget bedre. Med vores 7 videoer har vi fået 34.000 visninger sammenlagt – og det har da helt sikkert værdi. Det adskiller os for konkurrenterne og sælger vores produkter. Vi har egentlig bare lavet videoer af vores produkter i brug, og det næste vi vil i krig med er egentlige produktdemonstrationer, råd og meget andet.

Vores historie er ikke nogen successhistorie men et tegn på at vi er ved at lære. Successhistorier er dog ikke en mangelvare – en af dem er Gary Vaynerchuk som overtog sine forældres vinbutik der omsatte for ca. $3 millioner om året. Med en webshop og videomarkedsføring har han boosted salget til at ramme en årlig omsætning på $45 millioner. Det vidst ikk’ så ringe?

Her er en lille video med Gary, og som altid kan man tydeligt mærke hans stærke personlighed der nemt brænder igennem.

Vil du igang? Så vil jeg anbefale at du lige hopper forbi:

En artikel om Gary Vaynerchuk

Ib Potter – Bedste videokamera og videoudstyr

Jens Dalsgaard og Ib Potter – Podcast om videomarkedsføring

 

2. Blog – Build it and they will come!

Skrift har altid skabt meget interesse. Biblen, kærestebreve og papirer fra det gamle DKP parti skaber alle massiv interesse. Hvad du skal skrive om handler i høj grad om hvem dine kunder er – for lad mig bare sige det med det samme, du skal skabe en god relation med kunden via din blog. Derfor skal du hele tiden have kunden i hovedet når du skriver. For mig betyder det at jeg altid tager hensyn til;

  • Hvilke spørgsmål vil kunden have besvaret?
  • Forstår kunden min forklaring, eller antager jeg at de ved lige så meget om produkterne som jeg selv?
  • Henvender sproget sig til mine kunder?

Jeg tager oftest udgangspunkt i kundens situation, og ved at besvare konkrete spørgsmål forbedrer det mit arbejde fantastisk meget. Istedet for at skrive længere emails der besvarer de samme spørgsmål igen og igen, kan jeg smide et par links til nogle artikler der udførligt besvarer kundens spørgsmål. Derudover sker der ofte det at kunder prøver at google sig frem til et svar på deres spørgsmål, og derved finder de mig.

En vigtig ting du skal huske er at indsætte Call To Action. Har du bare nogle gode artikler uden at forbinde det med andet indhold, eller indtænke noget den besøgende skal foretage sig, ja så mister dit indhold værdi. Ikke for den besøgende, men for dig selv. Det betyder du skal gå efter at:

  • Fange Leads
  • Fange nyhedsbrevsabonnenter
  • Sætte en dyd i intern linkbuilding (link til andre artikler du har skrevet)
  • Promote eventuelle tilbud i forbindelse med dit indhold

Og meget meget mere..

En anden væsentlig faktor i blogging er konsistens; den røde tråd. Typisk har jeg plottet 5-6 overskrifter ned som er klar til at blive konverteret til en artikel. Derfra sørger jeg for at gå til værks i en rækkefølger der er kronologisk – f.eks. skrev jeg en artikel om Godkendelser til biopejse, og den næste i rækken bliver så en artikel der sætter fokus på hvordan man vælger den rigtige biopejs. Det betyder at jeg i den nyeste artikel kan linke tilbage til den foregående artikel hvor læseren kan finde ud af hvilke godkendelser der findes, og hvorfor de er vigtige.

Det er derfor ikke noget man “bare lige” gør, men jeg vil nu råde dig til at kaste dig ud i det, så kommer strukturen naturligt. Det vigtigste er bare at du sætter dig et mål, og fastholder det.

Så gør du det bare for kunderne?

Tjah, i bund og grund gør jeg vel. Men det betyder altså også at det ikke bare er kunder der finder mig, men også journalister. Oftest laver journalister research forud for en artikel, et radioindslag eller hvad det måtte være. Og senest har det givet mig et radioindslag og en artikel på DRs hjemmeside. Har det værdi? Helt sikkert. Og situationen opstod fordi jeg tilbød et svar på det der blev søgt på. Jeg tog udgangspunkt i en eksisterende interesse.

Hvordan kommer jeg igang?

Du skal igang med wordpress, intet mindre. Personligt tror jeg at alle kan blogge, uanset hvad de sælger. Det handler bare om at forstå hvilken information kunderne efterspørger. Du kan læse følgende gode artikler der kan hjælpe dig igang:

Michael Aagard – Interview med Content Marketing Kongen Mark Sheridan

Content is king: Gå fra godt til oustanding indhold – Content marketing blog

Why Does Great Content Fail? – SEOmoz.org blog

Stadig ikke overbevist? Så læs mine 3 gode grunde til at blogge.

 

3. Genopfind & Genbrug dit indhold

Det smukke ved at have skabt en masse god indhold er at du kan bruge det igen og igen. På baggrund af alle mine blogposts sidder vi nu og udarbejder små manualer som vores kunder kan downloade mod at de abonnerer på vores nyhedsbrev. Det er f.eks. “Sådan vedligeholder du din biopejs” – “Er din biopejs sikker?” og mange andre. Det betyder at jeg kan fokusere mere på at vælge det rigtige indhold og sætte det i spil det helt rigtige sted på mit site. Jeg skal ikke rigtig koncentrere mig om at skrive noget, for det er allerede gjort.

Her er PDF selvfølgelig et godt værktøj, og rigtig mange, især indenfor e-consulting, er begyndt at bruge pdf’er. HubSpot har lavet flere gratis ebøger som de bruger til at fange leads med, og det er en ufattelig effektiv måde at komme i kontakt med kunden på. Hvorfor? – det vender tilbage til det jeg startede med at sige. De fortjener interesse, og det giver dem et helt andet forhold til kunden.

Måske tror du ikke at du kan bruge det, men der er en god sandsynlighed for at du kan. Hvis folk skal signe op til et nyhedsbrev, så er det godt at give dem en grund. Kan du tilbyde dem noget de interesserer sig for, så er chancen for de vil signe op så meget større. Et dansk eksempel er Mikael Rieck der formegentlig har fået godt med nyhedsbrevsabonnenter med hans store og gratis guide til en passiv indkomst.

Går du i krig med at lave whitepapers, pdf eller tilsvarende, så husk lige at;

  • Indsætte Call To Action
  • Gennemtænk value proposition
  • Indsætte links
  • Spor trafikken med utm-source

Hvis du gerne vil igang anbefaler jeg dig at læse et par af nedenstående artikler. De har hjulpet mig på vej, men jeg er stadig igang med at lære.

How to Write a Whitepaper that Will Capture Leads – hubspot

Selling Free Content – Why Seth Godin Never Gives Anything Away For Free – MarketingExperiments

 

Inden du går i krig

Går du i krig med content marketing så er der rigtig mange steder du kan gå tage fat på. Man kan hurtigt brække nakken hvis man prøver det hele på en gang, så mit råd til dig er; start der hvor du kan være med. Er du god til at snakke, så prøv video. Er du god til at skrive, så prøv bloggen. Efterhånden som du bliver vant til at arbejde med mediet kan du altid “branche out” og hoppe på nogle af de andre værktøjer. Det sidste jeg vil minde dig om er;

Det handler om at fortjene interesse. Det betyder at du skal lave godt indhold. Det skal ikke være okay eller nogenlunde. Det skal være tilnærmelsesvist 100%.

Bad content kills..

Hvad siger du? Hvor har du selv oplevet at der er mest at hente? Mener du jeg har glemt et vigtigt værktøj? Har du flere gode råd til de enkelte værktøjer? Så håber jeg du åbner op for en lille diskussion eller deler det med os.

Og forøvrigt så vil jeg de næste par dage prøve at få en gæsteblogger på de enkelte emner for at uddybe dem – der kan bare skrives så meget mere om de enkelte dele. Kender du en, eller er du selv interesseret? Så smid mig en email på mplaehn@me.com. Derudover vil jeg også tage fat på de to andre dele af inbound marketing, idet jeg jo i praksis kun har dækket content marketing her ;-)

Kunne du lide hvad du læste? Så del det :)

Få de seneste nyheder


* = Obligatorisk felt

Comments

    • says

      Hej Michael,

      Tak fordi du fik læst dig igennem det lange post og tilmed skrev en lille kommentar.

      Og selv tak mht linket, som jeg skrev til ditlev på twitter så giver godt indhold jo oftest lidt links og opmærksomhed ;-)

  1. says

    Hej Mikkel

    Masser af sandheder i det du skriver. ehow.com har jo gjort det rigtigt godt med at skrive indhold og guidelines til de spørgsmål folk søger efter online. Det kan mange virksomheder lære meget af. En ting er at det giver ekstra trafik fordi folk faktisk søger efter indholdet. Men en anden ting er at artikler der tager udgangspunkt i et behov er langt nemmere at linkbuilde til, end salgssider med produkter og købsknapper.

    • says

      Hej Jesper,

      Tusind tak for din kommentar – og velkommen ;-). Og jeg er helt enig i at det trækker flere links idet folk ofte efterspørger de informationer som man selvfølgelig giver dem igennem sit content!

  2. says

    Rigtig fin gennemgang, Mikkel. Du fanger de helt centrale pointer på området.

    Hvis jeg skulle pege på et værktøj, vil det være et grundkursus i journalistik. Content marketing handler om at finde og kommunikere den gode historie og gøre det med drive og engagement – præcis som i god journalistik. Derudover er et godt råd til eksekveringen at tænke som en redaktion med temaer og deadlines for, hvornår historierne skal ud.

    Og tak for link for hulen da!

  3. says

    Hej Mikkel

    Fin artikel med en god vinkel til content marketing. At du netop vender tre metoder giver den god balance. Brug det du har, og kom igang er ment i bogstavligste forstand. Med jeres 7 videoer er I allerede langt markedsføringsmæssigt, og I har tilmed høstet en masse erfaring, der vil gøre jer endnu mere skarpe til at tage kampen op.

    Som andre har været inde på så er det nogle gode links med eksempler du har i indlæget.

  4. says

    Som det allerede er skrevet, så er der rigtig mange gode pointer i dit indlæg (og tak for linket).

    Personligt har jeg virkelig oplevet effekten i forbindelse med min ebog. Det har overgået mine vildeste forventninger.

    Jeg vil dog stadig mene, at der er et behov for SEO og at godt indhold ikke kan stå alene. For mig er SEO det samme som “markedsføring” og vi har igennem historien masser af eksempler på, hvordan massive markedsføringskampagner stadig virker fantastisk.

    De fleste kan stadig huske:

    “Boller fra Koberg”, “Hvem kommer først når tørsten er størst…. Bonanza” og ikke at forglemme alle de mange reklamer for shampoo og vaskepulver.

    Så gennemarbejdet indhold i høj kvalitet har absolut sin plads i dette spild, men jeg tror det får svært ved at stå alene.

    Mvh
    Mikael

    • says

      Hej Mikael,

      Tak for din kommentar og velkommen til ;-)

      Jeg er helt enig – jeg tror bare at det er vigtigt at man tænker på læserne, og ikke søgerobotterne!. Men det er klart at SEO skal udføres i samspil med godt indhold, ellers vil man klare sig lige dårligt hos Google som de besøgende.

      Og glædelig jul!

  5. says

    Hej Mikkel

    Rigtig godt og udførlig indlæg. De mange henvisninger gør at man kan bruge enddog rigtig lang tid på at fiske guldkorn og nyttig viden op på baggrund af dit indlæg.

    Jeg er fuldstædnig enig i din betragtning om indholdsbaseret markedsfæring er en stor mulgihed for at markedsføre sin hjemmeside og produkt på.

    Din betragtning om at content marketing kræver tid er jeg ligeledes enig i. Dog er et ekstra perspektiv, at content marketing også kræver kompetencer og viden for at man kan lykkedes. Formår man med sin content marketing ikke at skabe signifikant øget værdi så udebliver effekten i høj grad. Eminent godt indhold er ikke noget man bare lige udarbejder eller laver – det kræver investeringer og resurser (her er tid, som du nævner, en af de vigtigste). Jeg har skrevet et indlæg om indholdsbaseret markedsføring jeg synes du skal tjekke ud.

    Tak for en masse gode links og et godt indlæg :-)

    • says

      Jeg er helt enig. Og som Mikael også skrev, så skal der også tænkes lidt SEO ind over, hvis man ikke får vist sit gode indhold til nogen er det intet værd.

      Og ja, godt indhold tager desværre tid. Tilgengæld kan man med content marketing lave en del planlægning og dermed gøre det lidt nemmere for sig selv ;-).

Trackbacks

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *