3 Grunde til at Blogge

Der findes efterhånden rigtig mange blogs på internettet i Danmark. I starten dømte jeg hurtigt blogs som en dødsejler, jeg kunne bare ikke se værdien i at læse noget andre skrev. Jeg ved idag at jeg betragtede blogging som noget helt andet end hvad det er – et fantastisk værktøj for virksomheder til at udnytte longtailen. Der er heldigvis mange der ikke indser potentialet endnu, og det giver nogle konkurrencemæssige fordele som du måske kan udnytte. Jeg giver dig her tre grunde til at du skal begynde med at blogge;

  1. Flere links (En sand link-machine)
  2. Flere kunder (Drop det Generiske, det er Long-Tailens Æra)
  3. Flere kunder.. igen.. (Mere trafik, tak!)

En sand link-machine

Jeg læste på hubspot nogle interessante statistikker de havde fundet frem til i en undersøgelse. Virksomheder der bloggede fik 97% flere indgående links, og det overrasker mig overhovedet ikke. Laver du godt indhold vil folk bruge det og dele det. I mit tilfælde er der mange der blogger om mine produkter (biopejse) eller stiller spørgsmål til dem i forums. Ofte ser det ud som følger;

Person X spørger på forum-site.dk “hvor meget varmer en biopejs?”

Person Y googler “hvor meget varmer en biopejs”, finder vores blogpost om selvsamme emne

Person Y deler blogpostet på forum-site.dk

Det betyder også at de links man får er meget mere konkrete. Istedet for at knokle for generiske søgeord får man dybe links i en større mængde, og tilsammen kan de måske have en kritisk indflydelse på din ranking på bl.a. generiske søgeord. En helt anden ting er at det er en form for passiv indkomst i links, du behøver nemlig ikke gøre den store indsats for at få de indgående links – de kommer helt naturligt.

Drop det Generiske, det er Long-Tailens Æra

Okay, så der meget konkurrence på de generiske keywords – Der er massiv traffik at hente, men er det virkelig den traffik du vil have? Ofte er de korte søgninger mere konverteringsvenlige, og faktisk findes der en artikel kaldet “Using Google Analytics to Prove the SEO Long Tail Theory” som viser at long tail søgninger konverterer dobbelt så meget – jeg gentager: det kan øge din konvertering… 100%!. Det betyder at du måske skal overveje at ændre din fokus når du arbejder med online markedsføring. Skift fra et fokus der er rettet mod generiske keywords, til et fokus der er på long tail søgninger.

Mere trafik, tak!

Har du ramt loftet på de generiske søgeord eller er det urealistisk at konkurrere?, så er longtailen klart et nyt indsatsområde der kan øge trafikken drastisk for dig. Hvis vi vender tilbage til hubspot igen, så viste deres survey også at virksomheder der bloggede fik 55% mere trafik. Kan man være overrasket? Ikke rigtig, man bliver jo mere synlig i Google.

Det var bl.a. en af de ting der gjorde at jeg gik i krig med at blogge for bioburn.dk – siden jeg startede har jeg postet ca. 2 artikler om ugen, og trafikken stiger for tiden med 100% uge for uge (på bloggen). Ligenu udgør trafik mængden ca. 10% sammenlignet med vores cash-site, og det næste arbejde er her at flytte trafikken fra at være trafik og over til leads. Alt efter hvad det er du sælger vil mængden af trafik du kan få variere, men det vil være yderst tvivlsomt at du ikke vil få noget trafik ud af det.

For helt konkret at afsøge stigningen i trafik, så overvej grafen nedenfor. Grafen viser antallet af søgeord og andel af trafik i procent fra mit cashsite. Her er det tydeligt at se hvordan der er en stor vægt af søgninger bestående af 1 og 2 keywords, ca. 80%. Langt størstedelen af disse søgninger er generiske og er blot for personer der er interesserede (beklager – har ikke statisik nok til andet end en antagelse her) i vores produkter og er ikke i markedet for dem. Longtailen derimod udgør hhv. 10% og 6% af trafikken, hvilket ikke overraskende er en lille del af trafikken.

Kig nu på den næste graf. Næsten 40% af trafikken er long tail søgninger.. Skræmmende ikke?. Måske er det ikke så skræmmende endnu, men husk på at jeg aldrig fik meget af den trafik på mit cashsite, jeg var simpelthen ikke synlig i google på de søgninger bloggen får. Det smukke er, hver gang jeg laver et nyt post vil det være der forevigt. Det vil altid trække traffik, og jo flere posts jeg laver, jo mere trafik får jeg. Med andre ord udnytter jeg longtailen på det groveste, og det er rigtig fedt – især fordi konkurrenterne sjældent gør det!.

En anden ting du skal huske på relaterer til konverteringsvenligheden. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at de besøgende der finder vores blog posts allerede er eller vil blive konkrete leads som vi kan lave om til kunder. Artiklerne deler meget af den information som er vigtig for kunden i beslutningsprocessen, og derfor finder de os på det helt rigtige tidspunkt.

Hvad siger du?. Hvordan kan vi bedst kombinere bloggen med virksomheden, onsite eller ofsite? Hvilke erfaringer har du med blogging og salg? Mener du ikke at du kan bruge blogging? (duh!), eller tror du ikke på at long tailen kan konvertere mere? Så ville jeg gerne høre fra dig!

 

 

Comments

  1. says

    Jeg har brugt min blog som min primære markedsføringskanal i rigtig mange år. Jeg ligger godt og lunt på mange “vigtige” søgeord – og ikke kun Long Tail.

    Det handler om relevant indhold. Og det falder meget naturligt når det handler om blogs. Og relevant indhold giver relevante indgående links – og det giver relevante placeringer i Google.

    Jeg vil så sige at de nye sociale medier er en uhyggelig konkurrent. Jeg tror mange af os der har blogget igennem lang tid, har flyttet en del af vores indhold over på f.eks. Twitter.

    Det kan ses på mange blogs – blandt andet min egen. Og det er ikke hamrende smart.

    Så – dejligt at se et godt blogindlæg. Hold fast i det. Glæder mig til at læse mere.

    Potter

    • says

      Hej Ib,

      Tak fordi du læste mit indlæg og delte din egen vinkel.

      Jeg er i høj grad enig om at relevans og kvalitet er nøgleord. Jeg ser at blogging påvirker placeringen på generiske ord over tid, så jeg tror langsomt at bloggens kurve vil ligne den traditionelle kurve som på mit mainsite.

      Effekten af sociale medier kan jeg endnu ikke overskue. Jeg bruger selv twitter enormt meget, men føler klart at bloggen er en nødvendig del der fungerer sammen med twitter og for den sags skyld andre sociale medier. Men er enig i at det er skræmmende, og for mig er det primært fordi jeg ikke har et klart billede af hvordan det kommer til at se ud i fremtiden.

      Jeg håber da du selv får lavet nogle flere blogposts eller podcasts, de er ikke helt så ringe endda!

      Vh. Mikkel

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *