Derfor skal vi droppe innovation

Innovation er efterhånden blevet et buzz-word som er blevet fuldstændig voldtaget af virksomheder, professionelle og resten af befolkningen. Flere og flere virksomheder bruger det i deres slogans, reklamekampagner og jobopslag, men kan innovation overhovedet betale sig? – her får du mit syn.

Og han sagde: Du skal være innovativ

Udover vægten på ”innovation” som et led i markedsføringen, søger flere og flere virksomheder ”innovative” medarbejdere. Men hvad afgør overhovedet om man er innovativ? Og kan man overhovedet bruge ordet på den måde om sig selv som person? At være innovativ handler ikke bare om at tænke nyt, men rent faktisk at kunne eksekvere nye og profitable koncepter. På CBS var jeg på et tidspunkt til forelæsning i performance measurement hvor man havde problemer med at måle hvor innovativ den enkelte medarbejder var, derfor spurgte man dem bare på en skala fra 1-5. Resultatet chokerede ikke, de havde næsten ikke en medarbejder som ikke betragtede sig selv som yderst innovativ. Og hvad kan man lige bruge det til? Innovation handler netop om at adskille sig med noget nyt, og ikke bare være en replika af hvad der ellers findes.

 

Kan vi overhovedet bruge innovation?

Alt den snak om innovation har længe fået mig til at tænke på om det overhovedet kan betale sig at satse direkte på innovation. I et research paper læste jeg for et års tid siden at man fra 3000 ideer får 10 nye produktudviklinger, hvoraf kun en af dem bliver til en kommerciel succes. Vurderingen er her, om man får de penge igen som man har ”tabt” på de 9 forfejlede produktudviklinger – og jeg tvivler stærkt på det. Forklaringen er at en kommerciel succes kun kan tage dig et stykke hen ad vejen. Et andet study viste nemlig at det sjældent er den virksomhed der introducerer innovationen som ender med at løbe med markedet. Og det er egentlig ikke overraskende når man ser på historien: Canon var ikke først med det digitale kamera men blev markedsledende i 00′erne, og samsung var heller ikke først med fladskærms tv’et men er alligevel en af de største idag.


Jamen de andre siger…

Når det så er sagt tænker du sikkert: ”Jamen…”. Jeg tror at vi er blevet farvede af en masse troværdige personer, især politikere, der har sagt at innovation skaber vækst, og at innovation driver samfundet fremad. Der er bare meget usikkerhed forbundet med innovation, og det man skal spørge sig selv om er: vil vi udnytte de muligheder der er i markedet, eller vil vi udforske nye muligheder og markeder?. Segwayen blev af mange spået som en kæmpe fremtidig succes, og idag er det efterhånden de færreste der kan huske det absurde produkt som Bush faldt på da han testkørte det. Det handler om fokus på opportunity cost og resurse allokation; havde man i stedet valgt at putte alle de udviklingskroner i at udnytte et mere stabilt og sikkert marked, ville chancen for et godt afkast have været meget højere. Så skal vi droppe innovation? Måske skal vi droppe konceptet & begrebet, og i stedet fokusere på at drive en forretning der kan omstille sig i forhold til eksterne forandringer. Det er nemlig meget andet end produktet i sig selv der er afgørende. Har man ikke de komplementære aktiver som brand, distribution mfl. kan det være svært at stå tilbage som vinderen af et nyt marked.

Comments

  1. says

    Interessant indlæg – kunne også godt tænke mig noget mere læsestof til at bakke dine pointer op med

    Men ellers giver jeg dig et stykke hen af vejen ret. Men synes nu stadig et brand som Apple viser tydeligt hvad innovation kan give en virksomhed.

  2. says

    Jamen hvis det er læsestof i vil have, så skal i da få det!. Jeg kan desværre ikke give jer artiklen idet der er noget copyright, men hvis i har adgang til en database som businesssource complete kan i finde den;

    Greg Stevens & James Burley “3000 raw ideas = 1 commercial success!” 1997

    Og så er det jo en fræk titel, jeg prøver mere at sætte et spørgsmålstegn til vores opfattelse omkring begrebet. Samtidig stikker jeg lidt til, at det ikke altid kan betale sig at være den innovative på markedet – og der er som altid undtagelser, og apple er bestemt en af dem :)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *