Hvad er innovation?

Et af de oftest stillede spørgsmål når man snakker om innovation går på hvad innovation rent faktisk er. Definitionsbegrebet spænder vidt, og det er ikke kun politikere og erhvervsfolk der har udnyttet flosklen, den er også blevet undersøgt på alle tænkelige måder af researchers ved forskellige universiteter og forskningsstillinger.

Det startede med Joseph

Joseph Schumpeter var den første der begyndte at skabe en forståelsesramme for innovation. Han kaldte det dog ikke for innovation, men “creative destruction”, som primært var en introduktion af et produkt der “ødelagde” behovet for eksisterende produkter. Siden er der sket meget, og den mest simple definition af innovation er:

Opfindelse + Kommercialisering = Innovation

Det betyder altså at en opfindelse i sig selv faktisk ikke er en innovation såfremt den ikke løser et bestemt behov i markedet. Det er selvfølgelig ikke et spørgsmål om det er en innovation eller ej, men til hvilken grad. Idet flere researchers har arbejdet videre udfra Schumpeters koncept, har man været nødsaget til at udvide definitionen. Det skyldes at flere innovationer påvirker både markedet og virksomheden på forskellige måder.

Radical vs. incremental

Den første belyser til hvilken grad et produkt er innovativt. Her skelnes der imellem et produkt der blot er baseret på mindre forandringer, det kan være tilføjelsen af mindre features og lignende. I den anden ende har vi en radikal innovation der ofte er baseret på nye viden eller nye komponenter. Her finder man produkter som bilen, jet motoren og tilsvarende relativt banebrydende produkter. Forskellen er her at en incremental innovation typisk forstærker en virksomheds position i det eksisterende markede, hvor en radikal innovation ændrer spillerummet fuldstændig.

Build it and they will come

Definitionen dæmmer op for den klassiske problemstilling som R&D afdelinger typisk drilles med, nemlig at de baserer et nyt produkt på hvad man kan opnå med teknologi, fremfor at vurdere hvordan man kan møde et behov med teknologi. I den modsatte ende har vi marketing folkene der kun tager udgangspunkt kunderne og som på baggrund af et behov udformer en forretningsplan der er baseret på et produkt som man beder R&D afdelingen om at udvikle. Man har dog glemt at konsultere R&D afdelingen om hvad der rent faktisk kan lade sig gøre. Faktum er at man er fantastisk begrænset af den viden man har idet man ikke har evnen til at kigge udover sin egen disciplin, og derfor er projektgrupper på tværs af funktioner blevet et must når man udvikler nye produkter.

Der findes tusinder af definitioner

Der findes fantastisk mange definitioner skabt af consultants, researchers og mange andre “kloge mennesker”. Jeg lister her de mest anvendte, med forbehold for at jeg måske har overset nogle.

  • Disruptive innovation – En innovation der typisk har lavere performance og pris end eksisterende produkter og som “disrupter” markedet for etablerede virksomheder der blot har fokus på at forbedre deres eksisterende produkter. (fx. e-bøger, CDer, DVD’er, GPS navigation, mobil telefoner osv)
  • Architectural Innovation – En innovation der overflødiggører eksisterende viden om hvordan et produkt sammensættes fra et teknisk perspektiv. (fx. skiftet fra den klassiske cykel med et stort forhjul til en cykel med to lige store hjul samt gear)
  • Modular innovation – En innovation hvori kerne komponenter er blevet erstattet men selve arkitektturen er uforandret. (fx. skiftet fra analog til digital telefon, digital kameraer osv.)
  • Incremental innovation – En innovation hvor man laver mindre forandringer på et eksisterende koncept (fx. tilføjelsen af kameraer i mobiltelefoner)
  • Business model innovation – En business model der åbner et nyt eller ændrer et eksisterende markede (fx. e-handel, Groupon osv.)
  • Open innovation – Brugen af ekstern viden til at skabe et nyt produkt (anvendt på baggrund af en antagelse om at en virksomhed ikke kan vide alt, og bør søge ekstern viden og resurser)
  • Closed innovation – Brugen af intern viden til at skabe et nyt produkt (typisk brugt for at have stærk kontrol med process og produkt efter introduktionen)
Som du kan se er der mange definitioner af hvad en innovation rent faktisk er, jeg tror det vigtigste er en forståelse for de problemstillinger de kan skabe for virksomheder der bliver udsat for en innovation introduceret af en konkurrent. Hvis du vil vide mere om innovation kan jeg anbefale bogen “Strategic Mangement of Technological Innovation” af Melissa Schilling, her får du en grundig gennemgang af emnefeltet, og den simplificerer mange af de papers som er blevet skrevet af fremtrædende researchers.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *