Hvor ofte skal jeg blogge?

Du hører en dryppende lyd fra det kolde hotel værelse. Du vågner op badet i koldsved og finder ud af at airconditioningen er gået i stykker.

Efter at have ringet til receptionen, kommer en venlig reperatør op og løser problemet. Han fortæller at den var blevet fyldt med vand, men at han nu har tømt den og at den virker uden problemer.

Dagen efter vågner du op til det samme iskolde værelse. Det viser sig at reparatøren ikke har løst problemet, men kun har behandlet symptomet. Han har tømt maskinen for vand, men ikke løst problemet; maskinen bliver fyldt med vand.

På samme måde frygter jeg, at jeg ved at give dig et endegyldigt svar for hvor ofte du bør blogge, blot behandler et symptom.

Sandheden er hård, men der findes ikke et universelt svar jeg kan give dig som vil passe perfekt ind i din arbejdsrytme og virksomhed.

Jeg kan dog fortælle dig en vigtig ting, nemlig hvornår du ikke bør blogge.

  • Hvis du ikke ved hvilke problemer dine kunder har bør du ikke blogge.
  • Hvis du ikke har nødvendig ekspertise/viden bør du ikke blogge.
  • Hvis du ikke forstår grundlæggende SEO bør du ikke blogge.

Blogging kræver ikke kun viden, men også en masse tid. Research fra virksomheder som HubSpot viser hvor ofte du bør blogge, men hvem siger du har tiden til at følge anbefalingerne?.

Derfor vender jeg dit spørgsmål på hovedet så vi kan behandle dit reelle problem.

 

Hvor ofte kan du blogge?

At producere indhold tager tid. Desværre ved jeg godt at tid er en mangelvare for dig, derfor er der grænser for hvor meget tid du kan bruge på at skrive. Netop tid sætter rammen for hvor ofte du kan blogge.

Fremfor at fortælle dig hvor ofte du bør blogge, vil jeg hellere vide hvor meget tid du kan afsætte til det. Er det realistisk at du kan bruge 3 timer hver eneste tirsdag på at skrive en eller to artikler?.

Men betyder det så at du skal udgive en artikel om ugen?. Ikke nødvendigvis.

Ved du allerede nu at du ikke kan holde til en fast skriverytme hver tirsdag over flere måneder, så skal din tilgang være anderledes. En god løsning kan være at arbejde med en buffer.

Skriv 5-10 indlæg som er klar til at blive udgivet, og prøv fortsat at skrive de dage du har afsat. Har du i en periode travlt med andre ting, kan du begynde at tømme ud i din buffer. Samtidig får du hurtigt en forståelse for hvor ofte du i virkeligheden kan udgive indhold.

En sidenote: Husk selvfølgelig FIFO princippet (first in first out) – udgiv de ældste artikler efter gennemlæsning først så de ikke dør i din buffer.

Ved at vide hvor mange artikler du har klar, og hvor meget tid du har til rådighed til indholdsproduktion, kan du løbende vurdere hvor meget indhold du kan udgive uden at ramme en tørke-periode.

Kontinuitet er vigtigt

Et vigtigt led i at udgive indhold, er frekvensen.

En fast tidsramme for udgivelse af indhold hjælper ikke bare dig selv til at planlægge dit arbejde, men forbereder samtidig læseren.

Forleden tog jeg mig selv i at tænke “nu må jeg da snart modtage et nyhedsbrev fra Christina Klitsgaard?”, og hvad skete der?, der dukkede en email op samme aften.

Uden at kunne sætte ord på hvor ofte jeg hører fra hende, vidste jeg at det snart var tid. Jeg var forberedt og klar til at modtage hendes indhold, og har du faste læsere på din blog gør det samme sig gældende. Det opbygger en forventning til hvor ofte de hører fra dig, og det fastholder dine læsere.

Samtidig føler de sig ikke spammet såfremt de ved at du blogger en gang om ugen. Ved dine læsere at du kun blogger en gang om måneden? så glemmer de dig ikke. De forventer nemlig ikke at høre fra dig så ofte, og det hjælper igen med at fastholde læseren.

 

Den optimale tilgang til frekvens

Lad mig give dig et eksempel på hvordan du også kan anskue hvor ofte du bør blogge. Fremfor at tænke i resurser, kan du tænke i resultater.

Vil du gerne generere 100 kunder om måneden? Så lad os regne baglæns.

Hvor mange leads skal du generere for at få 100 kunder?. Det kunne være 500 leads.

For at få 500 leads, hvor mange besøgende skal du så have på din blog? kan 50.000 gøre det?

Hvad skal der til for at du får 50.000 besøgende? 50 artikler?.

Hermed har du et fast tal du kan gå efter for at nå det endelige mål, og målet danner hele grundlaget for tiden du investerer i blogging. Ved samtidig at benytte denne tilgang, har du sat konkrete mål som du kan følge op på.

Har du ikke fået 500 leads er det måske et resultat af manglende artikler?. Producerer hver enkelt artikel samtidig ikke den forventede mængde trafik, kan du justere målet eller mængden af indhold der skal udgives.

Ved at definere konkrete mål kan du altså effektivt analysere dit fremskridt, og det er vigtigt for motivationen og de beslutninger du træffer i relation til blogging.

Samtidig er der en klar fordel, målet motiverer dig til at handle og skaber et fundament for hvorfor du blogger. Du ved hvorfor du skal skrive 50 artikler over 10 uger. Ved at skrive 50 artikler får du nemlig 50.000 besøgende som bliver til 500 leads hvoraf 100 bliver kunder. Får du 100 kunder får du råd til en ferie hvor du kan bo på et hotelværelse uden airconditioning problemer.

Lyder det ikke dejligt?

 

Blogging handler ikke kun om artikler

Så snart du har etableret en forståelse for hvor ofte du kan/bør udgive indhold begynder nye problemer at melde sig på banen. Du kan nemlig ikke bare udgive dit indhold og så glemme det.

Indholdet du tidligere har udgivet holder nødvendigvis ikke for evigt. Du har måske lært noget nyt, eller forudsætningerne for dine råd i tidligere artikler har ændret sig. Derfor skal du afsætte tid til løbende at justere det indhold du allerede har udgivet.

Derudover skal du løbende holde din blog opdateret, du skal måske pleje din email liste og samtidig være aktiv på sociale medier som et led i at skabe trafik til din blog.

Så hvor ofte skal du blogge? Så ofte som du kan, så længe indholdet er solidt og udgives så vidt muligt indenfor en fast ramme.

Kunne du lide hvad du læste? Så del det :)

Få de seneste nyheder


* = Obligatorisk felt

Comments

  1. says

    Spændende og lærerig læsning, har bare et enkelt opklarende spørgsmål. Nemlig hvad er leads?
    Betyder det mon antal læsere af indlæg, som går til hjemmeside og måske køber….

    • says

      Hej Laila,

      Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål.

      Et lead er typisk en person der har vist interesse i dine produkter/ydelser, og derfor har henvendt sig til dig. Det kan ske ved at personen downloader en e-bog og derigennem giver sine kontaktoplysninger til virksomheden. Herefter kan man arbejde med at gøre leadet modent til at handle.

      Man taler typisk om ‘Marketing Qualified Leads’ og ‘Sales Qualified Leads’. Du kan læse mere om definitionen her: http://en.wikipedia.org/wiki/Sales_lead du kan også læse en masse om leads på hubspot.com :)

      Vh Mikkel

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *