Hvor skal [virksomheds] blog være? – onsite eller offsite

Overvejer du for alvor at komme igang med content marketing og starte en blog? Så har du sikkert spurgt dig selv hvor din blog overhovedet skal placeres. I denne artikel deler jeg mine erfaringer og tanker omkring placeringen af mine egne blogs.

Sådan startede jeg

Vores første blog var en wordpress installation på vores hovedside bioburn.dk/blog. Vi anvendte bloggen som en nem måde at skrive nyheder på. Uheldigvis havde den et andet tema end resten af vores site, og det viste sig at skabe problemer for os.

Når de besøgende navigerede til bloggen, kom de stort set aldrig tilbage – de kunne nemlig ikke finde vej tilbage. Det var simpelthen et sort hul når besøgende fandt vej til vores blog.

Samtidig fokuserede nyhederne på hvad vi ville skrive om, og ikke hvad kunderne ville læse. I sidste ende måtte vi fjerne alle links til bloggen, og lade den ligge i et godt stykke tid uden at gøre noget.

Den skabte ingen værdi, og vi var ligeglade. Vi havde ”travlt med andre ting”.

Fast forward til 2011, her så jeg et interview der straks fik mig til at forstå hvordan vi kunne få succes med vores blog. Jeg blev sulten efter at komme i gang, men placeringen af vores blog holdt mig tilbage. Det virkede simpelthen uprofessionelt for mig at bloggen havde et andet design end resten af vores hjemmeside.

Efter at have grublet over placeringen et længere stykke tid foran computerskærmen købte jeg et separat domæne til vores blog. Det varede ikke længe før bloggen var live og klar til at blive brugt.

Jeg begyndte at skrive.

Onsite eller offsite blog?

Som du kan udlede af min korte historie, så var jeg rimelig hurtig til at træffe en beslutning – og det håber jeg også du bliver efter at have læst denne artikel.

Placeringen er langt fra det vigtigste når du skal i gang med content marketing – det er indholdet der er omdrejningspunktet. Du har mange ting du skal lære, og tro mig, du kommer til at begå fejl som en naturlig del af processen. Derfor er det i starten en formalitet hvor bloggen reelt set er placeret.

Overvejelser om en onsite blog

Der er nogle helt klare fordele ved at have bloggen placeret på din virksomheds hovedside:

  • Nem bevægelse på tværs af indhold for potentielle kunder
  • Gode muligheder for intern linkbuilding
  • Links til bloggen er links til hovedsiden
  • Holder din hjemmeside i live med nyt indhold

Jeg vil næsten altid foretrække at dine artikler bliver publiceret på din hjemmeside, idet de besøgende har nemmere ved at bevæge sig igennem dit indhold. Det betyder også at du nemmere kan linke internt, og derved give relevante informationer til de besøgende der læser om dine produkter eller ydelser.

Når det så er sagt kan det være tilfældet at du ikke har råd til at få bloggen i samme design som din hovedside – og det er for mig en klar dealbreaker. Hvis du virkelig gerne vil have content på din hovedside, skal du måske spørge dig selv om du overhovedet har brug for en blog. Kan du i stedet nøjes med at publicere artikler igennem dit normale CMS system? – hvis ja, så kan det være et udmærket startpunkt.

En anden vigtig faktor er din evne til at publicere indhold løbende. Hvad ville de besøgende tænke, hvis det seneste blogpost var 1-2 år gammelt?. Det sender de forkerte signaler.

Overvejelser om en offsite blog

At have bloggen på et eksternt domæne kan være en rigtig god løsning for mange. Du kan nemt og billigt komme i gang, og det er faktisk det vigtigste hvis du først lige er begyndt at overveje content marketing som en del af dit marketing mix.

Der er tre klare fordele ved at have bloggen på et eksternt domæne:

  • Mulighed for at udnytte EMD domæner (Exact [keyword] Match Domains)
  • Mulighed for at få flere sider til at ranke godt i Google’s SERP (Search Engine Results Page)
  • Nemt og billigt at komme i gang med

Til trods for at Google har prøvet at devaluere værdien af EMD domæner, virker det for mig som om at det stadig fungerer ganske udmærket i Danmark. Hvis du publicerer godt indhold og får links, vil du uanset domænenavnet kunne erobre nogle gode placeringer, og som mig, ranke med to sider i Google. Det er super lækkert.

En af de ting jeg dog hurtigt indså ved at have en ekstern blog, var at jeg nu havde endnu en hjemmeside der skulle vedligeholdes (jeg har efterhånden en del, så det var for mig et skridt i den forkerte retning). Måske glemmer man at opdatere siden og bliver hacket? måske glemmer man at betale til dk hostmaster og siden bliver suspenderet?

Forglemmelser kan være en træls ting.

Udover det praktiske arbejde med at drive endnu en hjemmeside, er der flere negative aspekter. Det kan være svært at drive de besøgende videre til hovedsiden hvor de gerne skal konvertere til kunder. Derfor oplever jeg et effektivitetstab der kun kan lukkes ved at investere endnu mere tid i at udvikle andet indhold end artikler på bloggen (læs: landingpages, produkter etc).

Kun 8% af de besøgende på blogs gik videre til hovedsiden

Jeg testede flere af de blogs jeg har adgang til via forskellige projekter og tests jeg kører, og her viser gennemsnittet at kun 8% klikker videre og læser mere på hovedsiderne. Med andre ord, så taber du potentielt set 92% ved at have bloggen off site.

Sidst men ikke mindst er der også et par ting du går glip af som kunne give dit hovedsite en fordel i Google. Jo oftere en blog opdateres, jo oftere kommer Google forbi. Havde bloggen været på din hovedside ville det potentielt set øge værdien af siden set fra Google’s vinkel. Derudover er der en overvejende sandsynlighed for at gode og informative artikler ville blive delt på sociale medier og linket til – links der kunne have gået til dit hovedsite. Satans.

Don’t overthink it – just do it

Fremfor at bruge alt for meget tid på at gennemtænke situationen, og af frygt for at beslutningen holder dig tilbage, er mit bedste råd at kaste sig ud i det. Uanset hvilken løsning du vælger, kan du få succes så længe du arbejder målrettet med din blog. Dertil kommer det, at du måske ændrer mening om et år, og igen om tre år.

Der er ikke noget rigtigt svar.

Det handler om at træffe den bedste beslutning ud fra de forudsætninger og den viden du har ved hånden i dag.

Som du kunne læse i min lille intro, så har vores blog været onsite of offsite – og jeg overvejer faktisk at trække bloggen tilbage til vores hovedside.

Hvorfor?

Det er ret simpelt.

Der er mere liv på vores blog end på vores hjemmeside.

Det er ikke så ofte der kommer nye produkter, men vi kan skrive en artikel om ugen hvis vi har tid. Samtidig trækker bloggen en smule links – links jeg gerne ville have haft til at pege på vores hovedside.

Derudover er stort set alle artikler relevante for de potentielle købere der besøger min hjemmeside, derfor vil jeg gerne linke til dem. Det virker uheldigvis forvirrende og besværligt at man bliver sendt frem og tilbage imellem to hjemmesider med forskellige designs og adresser.

Med de erfaringer jeg har gjort mig, og den performance vores blog har, er det for mig en naturlig udvikling at integrere et så vigtigt værktøj som en bestandig del af vores hjemmeside.

Hvad siger du? Hvad har du gjort dig af overvejelser omkring din blogs placering? Har du nogle værdifulde input? Har du spørgsmål? Smid en kommentar!

Få de seneste nyheder om Content Marketing

Kunne du lide hvad du læste? Så del det :)

Få de seneste nyheder


* = Obligatorisk felt

Comments

  1. says

    Hej Mikkel, Spændende tanker, du har gjort dig om et supervigtigt emne. Går selv online med en ny shop ultimo 2013, og her har vi gjort os mange af de samme overvejelser. Vi havde dog, inden ideen til den nye shop opstod, blogget på et eksternt domæne, som rent faktisk er ganske relevant i forhold til det nye projekt – og derfor har vi nu valgt at lade denne “gamle blog” blive vores nye eksterne “shopblog” :-) Inden opstart har vi altså 1) en indekseret blog med 2) besøg fra dag 1 og 3) ok placeringer på nogle af vores vigtigste keywords. Noget af indholdet på bloggen er måske en smule tyndt men vil hellere luge lidt ud i dét, end at skulle starte fra scratch. Måske andre kan finde inspiration i vores model? Har man ikke selv en blog ved opstart af shop, kunne man f.eks. opkøbe eller indgå partnerskab med eksisterende blogs..?

    • says

      Hej Peter,

      Tak for input – det er super med flere vinkler.

      Det er helt sikkert bare med at komme igang med at blogge, jo før jo bedre. Jeg er ved at sætte et nyt projekt i søen hvor der allerede er blogget en del eksternt, og bygget en masse content op onsite. Som jeg skriver (mener jeg da) er der intet i vejen for at have to blogs, jeg tror faktisk at det ville være smart i flere tilfælde, forudsat at man kan administrere det :)

      Partnerskaber og opkøb har jeg endnu ikke eksperimenteret med, men det har heller ikke været relevant. Har lavet en del outreach til bloggere som helt sikkert kan fylde et stort indlæg til senere :)

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *