Success med din firma blog? Sådan fik jeg det.

Er du en af de mange mennesker der stadig tror at blogging er et dødt medie? Så tager du grueligt fejl. Der er ikke bare meget trafik at hente, men enormt mange kunder. I dette indlæg vil jeg fortælle dig hvordan jeg startede vores blog bioethanol-pejs.dk der idag giver massere af kunder og muligheder.

Det hele startede for mig omkring 2010. Vi havde været igang med vores virksomhed siden 2008 (jep – lige inden Lehman Brothers krakkede), og der skete ret mange ting i vores liv. Min kollega og jeg var så småt færdige med vores bachelor på CBS. Vi havde fået lukket en god distributionsaftale og alt så faktisk ret lyst ud.

Jeg havde igennem længere tid hørt en del podcasts, jeg husker tydeligt da Thomas Rosenstand var på besøg hos Ib Potter i Pottercut. Jeg var dybt fascineret over mulighederne internettet bragte med sig når det kom til SEO og sociale medier. Jeg begyndte at indtage en masse viden om online markedsføring, og fandt hurtigt ud af at jeg gik glip af en masse på twitter.

På twitter blev der dagligt delt masser af gode links med super input til at udvikle forretningen. Jeg følte dybt inde i kroppen at der foregik noget jeg bare ikke måtte gå glip af, derfor hoppede jeg i Februar 2010 på twitter.

Jeg fandt hurtigt ud af at blogging var noget man skulle gøre som virksomhed. Så det gjorde vi selvfølgelig, men successen udeblev. Jeg valgte at glemme det, og fokusere på andre markedsføringsinitiativer (ups).

Et år efter stødte jeg på Michael Aagaard der er kendt som en sand tekst- og konverterings nørd – jeg tror ikke der er nogen tekst som han ikke kan optimere for dig. Han havde interviewet en iværksætter fra USA der havde haft success med content marketing for sin virksomhed der sælger swimmingspools.

I interviewet snakkede Marcus Sheridan meget om hvordan hans kunder skulle forbruge en masse viden om swimmingpools før de var købeklar. Hans blog var et nøglepunkt i modningsprocessen af kunderne – og jeg så en klar sammenhæng mellem den process hans og mine kunder gennemgik.

Fra introvert til extrovert blogging

Efter at have hørt interviewet ændrede hele min opfattelse sig af hvordan vi burde arbejde med vores blog og vores content. Førhen havde vi været meget fokuseret på hvad vi ville tale om, og ikke hvad kunden ville høre. Det var en stor fejl, og set tilbage kan det ikke være særligt overraskende at ingen gad læse vores blog.

Bloggen bestod stort set kun af nyheder om hvad der skete i vores virksomhed. Det tætteste vi kom på interessante indlæg var når der var en ny pejs vi kunne skrive om – men helt ærligt, så havde det 0% indflydelse på vores salg.

Det var som onani, bare uden en happy ending.

Spild af tid.

Efter at have hørt interviewet kastede jeg mig faktisk bare ud i det uden at have nogen klar plan. Jeg havde et ubrugt EMD domæne liggende, og installerede wordpress på det. Det første indlæg var igen helt forkert, og alt for ligegyldigt.

“Vores blog har fået nyt hjem”.

Like anybody gives a fuck.

Jeg havde dog ikke glemt interviewet, og begyndte at tænke på hvad kunderne spurgte os om i en salgsprocess. I løbet af fem minutter havde jeg 20-30 spørgsmål der var relevante at besvare for vores kunder – og det var hvad jeg satte mig for at gøre.

Jeg tog et spørgsmål ad gangen og besvarede det udførligt helt ned til mindste detalje. Da jeg havde skrevet de første 5-10 indlæg var der ikke de store resultater at spore. Jeg overvejede at stoppe, min umiddelbare konklusion var at markedet for vores produkter var så småt, at ingen i verdenen ville søge efter vores indhold.

Men så skete der noget – kurven begyndte at knække.

Kurven knækkedeEfter flere indlæg der ikke havde stor success, begyndte jeg pludselig at ramme nogle enkelte artikler der drev en hel del besøgende ind på vores blog.

Der var en efterspørgsel vi betjente som de eneste.

De potentielle kunder lavede research af produkterne hjemmefra og ville vide X, vi besvarede spørgsmålet og tilbød vores hjælp. Vi gjorde os selv tilgængelige på en helt anden måde end konkurrenterne.

Hårdt arbejde og fokus

Der er to ting du kan lære indtil videre hvis du vil have success med at blogge for din virksomhed.

Det handler om at maksimere værdien for dine kunder/besøgende – derefter kan vi tænke på hvad det kan give dig.

Den anden er at være udholdende og at blive ved indtil din kurve knækker. Det er et maraton, ikke en sprint.

Hvis jeg var stoppet da min hjerne sagde “nok er nok” og ikke lyttede til min mavefornemmelse havde jeg nok ikke haft en blog idag. Kurven skal nok knække, det handler om at smøre ærmerne op og komme igang.

Vinder af SEMAward indenfor blogging 2013Du bliver beskidt.

Du bliver udmattet.

Du bliver irriteret.

Du kommer til at fejle.

Men det er det der skal til.

Det tog et helt år for mig at fatte hvad der skulle til for at få bloggen til at køre optimalt.

Hell, jeg tror stadig jeg er miles away fra at nå det fulde potentiale.

Kontekst vs. antal besøgende

Det er desværre ikke altid man kan fortsætte i en uendelighed med at besvare spørgsmål og stadig forvente et godt antal besøgende. Vi ramte et loft, og uanset hvad vi gjorde var det som om at vi bare ikke kunne presse mere værdi ud af vores blog.

Jeg var klar over at vi måtte anlægge en ny vinkel, derfor begyndte vi på nye artikler med helt andre formål end at besvare et simpelt spørgsmål. Vi lavede sammenligningsartikler og anmeldelser såsom “Gaspejs vs. brændeovn” eller “Er morsø XXY en god brændeovn?”.

Vi så at artiklerne, på samme måde som før, var meget hit and miss. Men det hjalp os videre, og satte os i forbindelse med flere kunder.

Efterfølgende begyndte jeg at smide nogle mere SEO optimerede artikler ind der gik efter konkurrenceprægede ord der bredte sig ud over min niche af biopejse.

Jeg lærte to ting:

#1 – Det er enormt svært at ranke godt på mere konkurrenceprægede ord
#2 – Kvaliteten af trafikken er ikke nær så god som de mere produktrelaterede artikler

Forklaringen er simpel, det er langt sværere at afkode hvad en person der søger på “pejse” forventer at få leveret, fremfor en der søger på “kan en pejs forstyrre gulvvarmen”. Det betyder at du til trods for en god del besøgende, ikke får flere kunder i butikken – og det er jo hele ideen.

Vi stoppede det hurtigt igen, og prøvede at finde andre vinkler der var relevante for vores læsere.

Det handlede altså om at skabe en klar kontekst imellem den besøgende og indholdet – og det kan være svært på søgeord af en mere generisk karakter.

Kategorierne begyndte at erobre generiske søgeord

Jeg tror ikke det tog mere end 6 måneders tid, og så begyndte vores blog pludselig at dukke op på konkurrenceprægede søgeord. Jeg indså hurtigt at kategorierne var ret vigtige, ikke bare for inddelingen af indholdet, men også for at øge mængden af snører jeg havde i vandet.

Jeg var begyndt at se hver artikel som en fiskekrog i vandet. Jo flere jeg kunne få i vandet, desto flere fisk kunne jeg fange.

Kategorierne var dog mere som et net. De blev eksponeret over for flere mennesker, nogle hang ved, andre faldt fra.

Når det kom til at skabe kontekst var og er jeg overbevist om at en kategori med 5-10 artikler om “pejseindsatse” har en større sandsynlighed for at resonere godt med den besøgende end en enkeltstående artikel.

Vejen til success?

For at være helt ærlig, så har det egentlig været ret lavthængende frugter. Det har ikke krævet et stort budget at få bloggen op og køre, men derimod en masse tid. Jeg har haft et godt udgangspunkt fra starten idet jeg har opbygget en massiv viden om kunderne og produkterne forinden jeg startede bloggen. Jeg kan mit kram.

Jeg indså fra starten af at det handler om at lære, derfor har jeg løbende læst ufatteligt meget om blogging, SEO og online markedsføring for at få mest ud af min indsats. Men, som jeg skrev tidligere er jeg stadig langt fra at udnytte det fulde potentiale.

Udover praktisk viden om produkter og online markedsføring, så har jeg også haft lidt held.

Jeg har været absolut first mover på de her produkter hvilket i sig selv har været fedt og hårdt (tro mig, at opbygge et nyt marked er svært). Men det betyder også at jeg er den eneste der skriver i min niche – men jeg ser stadig mange virksomheder der står overfor et umættet marked når det kommer til indholdsbaseret markedsføring med en blog.

Jeg kan ikke fortælle dig i kroner og øre hvad det har givet – det er nemlig umuligt for mig at måle. Det tager typisk 4-12 måneder at blive klar til at købe en pejs, derfor er det meget svært at måle hvor og hvorfor konverteringen sker.

Men jeg kan fortælle dig en ting – det virker. Vi får flere besøgende, henvendelser, mere salg og vi bliver kontaktet af flere journalister da vi anses som eksperter med vores blog. Og forøvrigt, så out-performer bloggen alle andre trafikkilder på næsten samtlige parametre.

That’s all. Jeg håber du kunne lide min historie og at den har tændt et eller andet i dig. Har du nogle spørgsmål, så smid en kommentar eller fang mig på twitter. Har du selv noget at dele hører jeg det meget gerne :)

Kunne du lide hvad du læste? Så del det :)

Få de seneste nyheder


* = Obligatorisk felt

Comments

  1. says

    Det er rigtig spændende læsning! Jeg må indrømme, at jeg lidt gik med en eller anden uigennemtænkt idé om, at “blogging er dødt” – og det er det måske også til en vis grad sådan som buzz-word og som “der hvor dialogen foregår” – i hvert fald for os nørder. Men man skal selvfølgelig ikke glemme det som et godt frirum, hvor man netop har mulighed for at vinkle sine indlæg anderledes end i fx en nyhedssektion eller på produkt-/kategori-landingpages. Men tak for wake-up-called – jeg vil til at brainstorm omkring, hvilke spørgsmål der typisk vil komme til møbelstof (som vi snart begynder at sælge på http://www.zan.dk) – og hvad vinkler der vil være relevante – og så er det vist bare at komme i gang! :-)
    Takker for indspark igen – og god weekend!

    • says

      Jeg er glad for at du kunne lide artiklen!

      Du kan helt sikkert få noget godt ud af blogging med din niche så længe du har fokus på kundens behov – og ja, det er bare med at komme igang! :)

  2. says

    Hej Mikkel,

    Tak for god inspiration! Fedt at du deler dine oplevelser med indholdsbaseret markedsføring herinde… Jeg så også Michaels interview med Marcus Sheridan – og har fuldt ham lige siden. Så for nylig, at han har arbejdet med http://www.seepage.com/ – her er der også super inspiration at hente, hvis man er kørt død i artikelskriverierne.

    Vh

    Peter

    • says

      Hej Peter,

      Velbekomme da! Og tak fordi du lige smed en kommentar!. Altid godt at få lidt ekstra inspiration hvor man kan, men min shortlist er nu ret lang :)

  3. says

    Hej Mikkel

    Tak for en god artikel – jeg skal nemlig også i gang med at virksomheds-blogge, så den var lige spot on :-)

    Jeg har to spørgsmål:
    1) Hvor er den blog du snakker om? Jeg har været inde på Bioburn.dk (i øvrigt mange komplimenter her fra for et super godt navn), men kan sgi ikke finde nogen blog.

    2) Er det en bevidst SEO strategi at din artikel er mega lang, eller er det blot din skrivestil :-))

    På forhånd tak

    Martin

    • says

      Hej Martin,

      Tak for de rosende ord, og super fedt du vil igang med at blogge!

      Vores blog finder du på bioethanol-pejs.dk – den er i et andet design, derfor er der ikke et link i hovedmenuen. Der er dog links rundt omkring, men hvis du læser artiklen om hvor man skal placere sin blog får du historien om hvorfor den ligger som den gør :).

      Hvad angår længden på dette indlæg, så var det oprindeligt dobbelt så langt. Jeg var nødsaget til at korte det ned da der ikke var nok værdi, og da dele af det var et indlæg i sig selv. På den måde mistede indlægget sin identitet. Jeg gør, som du forhåbentlig kan se, meget ud af at flette en historie ind i indlægget – det gør det længere. Jeg tænkte ikke på SEO værdi og indlægget er ikke målrettet nogle specifikke søgeord, det handlede for mig om at skabe værdi og dele det igennem sociale medier :)

      Håber du kunne bruge svaret!

      Med venlig hilsen,
      Mikkel

  4. says

    Hej Mikkel. Super godt og inspirerende indlæg. Det er den samme strategi, jeg bruger i forhold til mine videoer. Det er nemt at bare lave videoer om det, jeg synes mine potentielle kunder skal vide, men begynder man at besvare de helt basale spørgsmål, kunderne har, så kommer der godt hul igennem.

    • says

      Hej Lisa,

      Tak for kommentaren og velkommen :)

      Videoer er bestemt også gode, det er noget jeg selv halter efter på – men det er også godt at have nogle områder man kan sætte ind på senere!. Fedt at du selv kommer igennem kunderne via relevant indhold. Hvor ofte udgiver du videoer?

Skriv et svar til Martin Lund Annuller svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *