Træffer du de rigtige beslutninger?

Du har en virksomhed der har et budget. Du vil gerne bruge dine penge på rigtig mange ting, og derfor evaluerer du de forskellige muligheder. Som et fornuftigt menneske tænker du cost/benefit. Du ved hvad der virker, og maksimerer udnyttelsen af det, selvfølgelig. Men måske træffer du alligevel de forkerte beslutninger?.

Det sidste stykke tid har vi i mit firma arbejdet på at lægge et budget. Der skal træffes nogle vigtige beslutninger om hvor vi vælger at sætte vores penge. Det har fået mig til at tænke en del over de beslutninger vi tidligere har truffet, og jeg har indset noget..

Dårlige erfaringer kan ikke altid danne grundlaget for beslutninger om fremtiden.

 

Det har jeg spildt penge på, det kan ikke betale sig.

Ovenstående er nok en af de største fejltagelser man kan gøre sig. Man tager chancen med en annonce. Et adwords firma. En messe… Det viser sig ikke at være en success fordi man ikke får tilbagebetalt investeringen, og derfor gør man det aldrig igen…

Faktisk, så bliver det en naturlig ting at få en susen for ørerne, når en sælger ringer til dig, og vil sælge det som du før har spildt dine penge på. Men har du givet det en ærlig chance?. Var din tilgang til muligheden rigtig?. Havde du opsat nogle klare mål for din test af produktet?. Og vigtigst af alt…

Har du kun prøvet det en gang?…

Lad os sige at den første gang du havde sex var helt vildt ubehagelig… Er du ikke glad for at du prøvede det igen?.

Fordi at man har en oplevelse der ikke lever op til forventningerne, så betyder det ikke at næste forsøg vil give samme resultat. I 2009 startede jeg en blog på min virksomhed, jeg havde læst, at det skulle man. Det var en fiasko. Der var næsten ingen der læste den, og det betød at jeg ikke satsede fuldt ud på det. Mit ræsonnement var: det kan ikke betale sig.

Men så læste jeg om inbound marketing. Helt præcist hørte jeg om Marcus Sheridan igennem Michaels blog. Han fortalte om hvordan han brugte sin blog som et værktøj til at brede sit google-fiskenet. Det betød at jeg så bloggen i et helt andet lys end før. Jeg gav det et nyt forsøg.

Jeg havde imellemtiden lært mere om SEO og var blevet væsentligt bedre til at styre wordpress systemer, derfor fik jeg hurtigt en blog der skabe ganske meget værdifuldt trafik for vores virksomhed. Det var fantastisk, indtil jeg indså en ting. Det var kun en moderat success. Jeg havde ikke indarbejdet nogle klare mål for de besøgende.

Hvor vil jeg så lige hen med det eksempel?. Sagen er den at det har været en lang læringsprocess, og fordi jeg ikke havde lært nok i starten blev det ikke en success. Det er derfor vigtigt at man forstår hvad “success” er, og hvorfor man ikke har opnået den. Derudover betyder éen dårlig oplevelse med firma x ikke at virksomhed y giver samme resultater.

 

Det er for dyrt, jeg vil hellere…

Vi har alle prøvet det. Vi er blevet tilbudt noget. Det har egentlig lydt ganske fornuftigt… Indtil prisen blev nævnt.

Som mennesker er det naturligt at man vil beskytte sig selv. Både som menneske og selvstændig er man derfor begrænset når man skal træffe langsigtede beslutninger. Idet man har oplevet at tabe penge bliver man mindre risikovillig. Får man derfor et dyrt tilbud på noget man gerne vil have, bliver man bange. Man rationaliserer sig frem til, at man godt kan undvære det – og det er en skam.

Misforstå mig ikke, jeg mener det er vigtigt at man bruger sine penge fornuftigt, men det er netop det der skaber problemet. Fordi ens beslutninger ofte er baseret på følelser og sikkerhed, vil man udelukke vigtige investeringer.

Et klassisk eksempel er en manglende fokus på konverteringsoptimering. Virksomheder bruger ufattelige mængder af penge på SEO, inbound og outbound marketing. Det betyder at deres antal af besøgende stiger, og dermed antallet af leads.. Og det er da godt, ikke?

Problemet er at det skaber følgende konklusion; at forøge investeringen i disse tre discipliner har en positiv inflydelse på virksomheden. Derved bliver der mindre penge til konverteringsoptimering, og investeringen i de tre discipliner bliver en af de største poster. At investere det samme eller mindre i CRO vil derfor være dyrt, og man vil hellere… (kan du se hvad jeg mener?)

Men.. Hvad nu hvis.. Hvis du kunne forøge antallet af leads du fik ud af din eksisterende trafik, så ville du måske få mere ud af dine penge på lang sigt?. Dine efterfølgende investeringer i at øge trafikken ville måske give et endnu bedre afkast?…

Så derfor… Derfor mener jeg at man skal omprioritere. Man skal ikke blive for afhængig af det der dur, men konstant undersøge nye muligheder. Man skal ikke være bange for at investere i noget man opfatter som “dyrt”, men istedet vurdere den fulde effekt det kan have på ens forretning.

Tænk på, hvor dyrt det kan blive for dig at gå glip af en god placering i google, eller en høj konvertering?. Dine konkurrenter græder ikke på dine vejne.

 

Det tager tid jeg ikke har..

Det er oftest en rigtig dårlig undskyldning. I hvert faldet for mit eget vedkommende. Typisk opstår problemet i mange forskellige sammenhænge. Man har en masse vedligeholdelsesmæssige opgaver som man føler sjældent kan vente.

Kunderne skal betjenes. Hjemmesiden skal vedligeholdes. Telfonen skal tages. Pakker skal sendes. Varer skal købes. Vejledning skal gives. Emails skal besvares…. Før man ved af det, har man ikke brugt tiden på andet end ren overlevelse.

Hvor det er vigtigt at vedligeholde forretningen, er det mindst ligeså vigtigt, ja om end ikke vigtigere, at udvikle den. (se bare hvad der skete med Polaroid og Kodak)

For mit eget vedkommende har det haft en virkelig positiv indflydelse på dagligdagen at bruge “tid jeg ikke har”..

Ved at bruge tid jeg ikke havde, frigjorde jeg mere tid for hver dag ude i fremtiden. En undskyldning for ikke at gå igang med at blogge er at det tager lang tid. Og ved du hvad?, det gør det faktisk. Du skal sættes en blog op, opdatere den, komme på gode emner, skabe godt inhold og meget andet. Før man får set sig om, har man brugt 10.. 20.. 30 timer.. Og så bliver man bange for at det går ud over det man har bygget op.

“Jamen hvis jeg skal igang med en blog mister jeg måske kunder?”… “Den tid jeg skal bruge på x tager tid fra y, og y er en klar del af min indtjening!”..

Klap lige hesten.

Udover at skaffe nye kunder i biksen, og ja – sætte mere pres på din tid, så har bloggen også en anden effekt. Den sparer dig for tid. Rigtig meget tid endda. Lad mig forklare dig hvorfor.

Oftest gennemgår kunder den samme process når de skal købe noget. De får de samme bekymringer og spørgsmål. Kan de ikke finde svaret selv, eller gider de ikke, så skriver de en email til dig. Den email skal du bruge tid på at svare. Du skal besvare den fyldestgørende. Det tager nogle minutter. De minutter sparer jeg, jeg kan nemlig smide links ind til min blog hvor der er et svar.

Varmer en biopejs?. Er en brændeovn dyr?. Hvordan optimerer i mit site?.. Tænk over det. Du har en artikel der besvarer spørgsmålet du får oftest til det fulde. Den har indtænkt mål, konvertering og er et fantastisk stykke content. Kan dine kunder lide det? Det tror jeg nok de kan.

Hver dag besvarer jeg flere emails, og hver dag sparer jeg derfor flere minutter. Det samme gør min kollega. Derfor kan jeg bruge mere tid på y, som er en klar del af min indtjening.

Det er måske lidt af en kliche, men husk: Tid er ikke noget man har, det er noget man prioriterer. Prioriterer du nye initiativer?.. Gør du?

Opsamling

Der er mange andre ting der påvirker beslutningerne, jeg syntes bare der var en del sjove tanker som jeg gerne ville dele med andre. Mit håb er at i lærer af mine erfaringer, og at jeg husker det jeg har lært lidt bedre til næste gang jeg ikke har tid.. eller råd.. ;-)

Hvad siger du? Har du et godt eksempel på en dårlig beslutning du har truffet? Har du en anden type beslutninger man kan lide under, eller syntes du bare jeg er helt gal på den? Del dine tanker med os!

 

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *